W związku z ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych i późniejszymi zmianami w okresie przejściowym do końca 2025 r., podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych – jeżeli odbiorca taki adres posiada. Jeżeli odbiorca nie posiada e-adresu, korespondencja będzie mogła być kierowana w dotychczasowy sposób.
W związku z powyższym od 1.01.2025r należy uruchomić skrzynkę do e-doręczeń oraz opracować najlepszy model wysyłki, opisać procedury, wdrożyć i przeszkolić pracowników.
Jak założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń?
https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/jak-zalozyc-adres-i-skrzynke-do-e-doreczen2
Jak korzystać z e-Doręczeń?
Z e-Doręczeń będzie można korzystać przez:
-
skrzynkę e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl,
-
skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl,
-
system kancelaryjny EZD zintegrowany z e-Doręczeniami,
-
aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.
Kto płaci za wysyłkę dokumentów przez e-Doręczenia?
Bezpłatna jest korespondencja:
-
od obywateli i firm do podmiotów publicznych,
-
pomiędzy podmiotami publicznymi.
Podmioty publiczne będą płacić za wysyłkę dokumentów do obywateli, firm i innych instytucji niepublicznych.
Obywatele i firmy będą ponosić koszty korespondencji, jeżeli nie będzie w niej uczestniczyć podmiot publiczny, czyli np. między firmami czy między firmą a osobą fizyczną.
Wysyłka wiadomości z wykorzystaniem usług PURDE I PUH jest płatna, cennik opublikowała Poczta Polska.
Najczęściej zadawane pytania
